الاثنين، 5 مايو 2008

جلسة عربية من تخطيط أسماء عايد

جلسة عربية

انا انسان بسيط مصري

قرفان بس روش وعصري

ونا بقي شاب فلسطيني

مرسوم الهم علي جبيني

اما انا ف بنت عراقية

دموعي ملهاش دية

وحنا شباب من لبنان

اتحولت حياتنا لبركان

ونا بقي بنت امارايتة

كل احلامي مقضية

اما انا ف شاب سعودي

بشغل المصري و اليهودي

ونا يا اخونا من اليمن

ودايما قاسي عليا الزمن

ونا ست عجوزة سودانية

عمر م كنت ف يوم غنية

وحنا منظمة ايرانية

النووي عملوه لنا قضية

انا انا فحكايتي حكاية

لا ليها بداية و لا نهاية

اصلي مصري واتولدت في امريكا

بعدين هاجرت مع اهلي بلجيكا

خدنا الحنين فرجعنا بلدنا مصر

بس مقدرناش نستحمل الفقر

فسافرنا المرة دي الامارات

لان بابا و ماما جالهم اعارات

خلصت الثانوي و حبيت ادخل جامعة

قلتلي حكومتهم لو بكيت مليون دمعة

انت يا بني ملكش عندنا جامعة

طبعا لاني مش خليجي و لا عندي بترول

م احنا يا عرب غلابة جنب الناس دول

المهم
روحت طالع ادرس ف طهران

ماهو دلوقتي هيا الضمان

بعدين اتهموني بالجاسوسية

و شوية تهم من اللي هيا

توهت مبقتش عارف ايه هيا جنسيتي!!

و يا تري فين راحت هويتي؟!!!

بقلم/اسماء عايد

ليست هناك تعليقات: